„Élmény- és drámapedagógiai tábor”

A “Kamasztanból jeles” programelemünk nagy sikert aratott a középiskolások körében. Több mint 900 fiatal vett részt a programon 2018-19-ben, a kortárs segítő fiatalokkal vezetett osztályfőnöki órákon. A foglalkozásokon az internet veszélyeit valamint a kábítószerek és drogok veszélyeit mutattuk be a színház nyelvén, majd feldolgoztuk a látott jeleneteket. Emellett létrehoztunk egy olyan színházi jelenetet, mely a kirekesztés témakörét dolgozza fel a kisebbség szemszögéből. A három különálló jelenetet Szarvason 2020. februárban egy 5 napos élmény- és drámapedagógiai tábor keretében fűztük össze és élménypedagógiai játékokkal értük el a 23 fős csoport csapattá kovácsolódását. A táborban elkészült nagyszínházi előadást 2020. szeptember 8-án mutattuk be Kiskunfélegyházán a Móra Ferenc Művelődési Központban.


A tevékenység a BM-20-P-0008. pályázati azonosítószámú projekt keretén belül a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával valósul meg.

“Valaki lakik a város alatt”

A nagysikerű “Antibetyár” című interaktív bűnmegelőzési játék ihlette a Móra Ferenc Művelődési Központ alatt elhelyezkedő pincerendszerben kialakított tematikus szabaduló szobák megépítést.Az izgalmas helyszín rendkívül jó alapot biztosít a szabaduló szobák sikerének, ahol a csapatban való együttműködés mellett, örömteli másfél órát töltenek el a fiatalok, a „kijutás” izgalmától vezérelve. A szobák egy –egy bűnmegelőzési szempontból nagyon fontos kérdéseket dolgoznak fel. Az egyik a „Behálózva „ címet viseli és az internet veszélyeit dolgozza fel, míg a másik a „drogok, kábítószerek, játékszenvedély világából” kalauzolja ki a játszókat. A pincerendszer kísérteties falai között kialakított szabaduló szobák lehetővé teszik azt, hogy a 14-18 év közötti fiatalok kilépjenek “komfort zónából” és valódi élmény alapú tanulásban legyen részük.


A tevékenység a BM-20-P-0008. pályázati azonosítószámú projekt keretén belül a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával valósul meg.

“Boróka veled van … folytatás”

Az értelmileg akadályozott, illetve tanulásban korlátozott kisiskolások és óvodások részére, agresszió és erőszak kezelése témakörbenkorábban megvalósított kutyaterápiás foglalkozásokat 2020-2021 –ben – a pandémia ellenére több alkalommal online –helyi általános iskolában és a Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kiskunfélegyházi Tagintézményében is megtartottuk.
Boróka, a golden retriever terápiás kutya, újonnan kiképzett – szintén golden retriever – kis barátjával, Csipkével varázsolták el a gyerekeket. A kisiskolások és ovisok hétről -hétre várták a kutyák érkezését és sok esetben a kutya kedvéért teljesítettek jól a hangos olvasásban –melyet négylábú barátaik hangos vakkantással jutalmaztak- , vagy éppen kúsztak –másztak a kutyák után és hajtották végreörömmel a pedagógusok által meghatározott feladatokat.

A tevékenység a BM-20-P-0008. pályázati azonosítószámú projekt keretén belül a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával valósul meg.

“Antibetyár II”

A korábbi években kidolgozásra kerülő interaktív bűnmegelőzési játék a lakosság számára izgalmas, ugyanakkor hasznos szabadidős tevékenységet nyújt és bűnmegelőzési szempontból célirányos és valódi hasznossággal bír. A játékban szereplő feladatok megoldásához, csapatmunka, logika, szükségeltetik a benne szereplő bűnmegelőzési ismeretek a vagyonvédelemmel kapcsolatosak (a trükkös lopásokra, kerékpár lopásokra, betöréses lopásokra, gépkocsi feltörésre vonatkoznak), kiemelt figyelmet fordítva az idősekre, hiszen a Kiskun Múzeumban csoportosan az ország minden részéről érkeznek idősek “múzeum túrára”. A játék 2019. január óta töretlen sikerrel fut, 2020-2021-ben a pandémia ellenére is sok látogatót vonzott.


A tevékenység a BM-20-P-0008. pályázati azonosítószámú projekt keretén belül a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával valósul meg.

“Érték- mérték II” – „SZEKA”

Az osztályon belüli bántalmazás, kirekesztés témakörére épülő „Érték-mérték” címet viselő színházi nevelési foglalkozást -nagy sikert aratva- 2019. évben minden kiskunfélegyházi általános iskolában bemutattuk. A pedagógusok részéről azonban igény mutatkozott a felső tagozatos diákok körében is egy hasonló színházi nevelési foglalkozás létrehozására, ezért 2020. évben a Belügyminisztérium, Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával megalkottunk a „SZEKA” címet viselő színházi nevelési foglalkozást, Manyasz Erika és Boros Ádám rendezésében. . A két tanítási órába sűrített „játék” egy utópisztikus világba kalauzolja a játszó felsős diákokat, akik a „bullying” témakörét izgalmas eszközökkel dolgozzák fel a program során, szinte visszatükrözve az órai szünetekben megjelenő bántalmazó magatartást.

„Szeka ” – színházi nevelési foglalkozás az iskolai erőszak visszaszorítására

Korábban az általános iskola alsós tagozatosai részére kidolgozott „Érték –mérték” címet viselő tanítási dráma foglalkozást tovább fejlesztettük és a felső tagozatosok számára egy színházi nevelési foglalkozást hoztunk létre „Szeka”’ címmel, Manyasz Erika és Boros Ádám rendezésében. Az előadásban egy utópisztikus világba kalauzoljuk a diákokat, ahol három lány Minna, Letti és Aiga heteken keresztül összezárva próbálnak életük nagy kihívására felkészülni… Minden azon múlik, hogy hogyan birkóznak meg az összezártsággal, az élelem gyűjtéssel és mindezt a TERFÖTKÁR (területi főtitkár) szemmel is követei…

„2087-ben járunk. A Földön az ún. világkormány az egyes országok közti megállapodás alapján
közmegegyezéssel gyakorolja a hatalmat a Nagy Sokk óta. A Nagy Sokkról leginkább legendák
terjedek, senki nem beszél róla. Annyit lehet tudni, hogy a közösségi oldalak a múltba vesztek.
Tiltottá váltak, és igény sincs a feltámasztásukra.
Tény, hogy 23 év alatt (ennyi idő telt el a Nagy Sokk óta, 2064) a Föld addigi városi-vidéki
viszonylatai átrendeződtek. A hagyományos nagyvárosok eltörlődésével az emberek lazább
szerkezetű úgynevezett laktáborokba költöztek, melyekben szelekciós felvétel alapján lehetett bejutni. A
szelekció alapjait már gyerekkortól beépítik, a Big Jumpnak nevezett pályaválasztási program és
vizsga már nem csupán a tanulmányi eredményekről és a továbbtanulásról szól, hanem a
lakhatásról, az életről.

A BigJump jelentősége kiemelkedő, 14 évesen a diákoknak 3 hónapig háromfős csapatokban kell
élniük, amelynek lényege, hogy az együttélés próbatételei után a társadalom építő tagjaiként
térhessenek vissza. Létre kell hozniuk egy olyan közösséget, ahol mindenki a tehetsége és a
képességei szerint fejlődhet. A program a hírek szerint óriási népszerűségnek örvend a diákok
egy csoportjától néhány éve a “Baró Világ” nevet kapta, ami el is terjedt…

A tevékenység a BM-20-P-0008. pályázati azonosítószámú projekt keretén belül a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával valósul meg.

„Boróka Veled van”- Kutyaterápiás foglalkozások

„Boróka Veled van”- Kutyaterápiás foglalkozások

A 2018-ban kezdődött kutyaterápiás foglalkozásokon immáron közel 500 fő óvodás, kisiskolás diák vett részt. De hát mire is képes egy ilyen terápiás kutya? Óriási támasz és segítő erő lehet például érzelmileg zavart, mozgásukban, szocializációjukban, mentális vagy értelmi fejlődésükben elmaradt gyerekek számára, de jelenlétével enyhíti a depressziót, az elszigeteltség és magány érzését felnőttek és idősek körében is. Boróka szelíden tűri, hogy játékosan tanuljanak vele a gyerekek. Így teljesült a foglalkozások erőszak- és agressziókezelési céljai. Ahogy alapítványunk szakembere, Kleics Julianna fogalmaz: A kutya azáltal válik tanítóvá, hogy elfogad mindenkit, nem tesz különbséget egészséges és sérült gyerek között.

A program a BM-18-0066 pályázati azonosítószámú projekt keretén belül a Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával valósul meg.

További cikkek: felegyhazikozlony.eu